Kolesarjenje kot zelena in trajnostna oblika mobilnosti je sestavni del vsakega urbanega okolja, ki je povrhu še izrazito cenovno dostopna. V Mariboru je kolesarjenje že več let v porastu, od začetka epidemije spomladi 2020 se je število kolesark in kolesarjev še dodatno povečalo, nove razsežnosti pa je doseglo s sistemom souporabe koles MBAJK. Sorazmerno s tem se je povečalo tudi število kolesarjev in kolesark, ki potrebujejo večja ali manjša popravila kolesa. Tehnično ustrezno kolo pa je temelj varnega kolesarjenja. Pri Mariborski kolesarski mreži so od prve razglasitve epidemije opazili, da so ljudje zelo pogosto posegali po sestavnih elementih stojala: bodisi po zračni tlačilki ali po katerem izmed ključev. Poleti 2020 je bilo potrebno stojalo začasno odstraniti zaradi prenove Partizanske ceste. Ob tem pa je bilo mogoče še bolj natančno spremljati število ljudi, ki so potrebovali takšno ali drugačno majhno servisno pomoč, ki bi ji zadostilo že javno servisno stojalo, če bi to stalo na svojem (prejšnjem) mestu. Projekt torej neposredno naslavlja varnost v prometu in trajnostno mobilnost, posredno pa se dotika lajšanja podnebnih sprememb, zdravja prebivalk in prebivalcev ter socialne enakosti.
Predlog zajema nakup in postavitev 12 javnih servisnih stojal za kolesa (bike box) na frekventnih kolesarskih točkah v Mariboru. Javno servisno kolesarsko stojalo je stojalo, ki je opremljeno z osnovnim orodjem: tlačilka z manometrom in nastavkom za vse vrste ventilov, garnitura najpogosteje uporabljenih imbus in viličastih ključev, izvijačev ter snemalec pnevmatik. S postavitvijo takšnih servisnih stojal si bodo lahko prebivalke in prebivalci Maribora enostavno in hitro popravili osnovne stvari na svojem kolesu, od polnjenja zračnic, nastavljanja višine sedeža, privijanja razrahljanih vijakov, pa vse do menjave zavornih ploščic in menjave zračnic. Na ta način bodo lažje skrbeli za brezhibnost kolesa in posledično za lastno varnost.
Projekt bi izvedel Urad za komunalo, promet in prostor oz. sektor za komunalo in promet na MOM. Projekt bi se izvedel v več fazah. Najprej bi bilo potrebno pridobiti dovoljenja in urediti dokumentacijo (tehnične smernice in ostalo potrebno dokumentacijo) za postavitev 12 javnih servisnih stojal za kolesa na različnih lokacijah po Mestni občini Maribor. Sledilo bi zbiranje ponudb za javna servisna stojala za kolesa (predlog: Ride d.o.o. iz Murske Sobote). Po prejetih ponudbah bi se odločili za najbolj primerno ponudbo. Naročili bi stojala v rdeči barvi Mestne občine Maribor, z logotipom Mestne občine Maribor in logotipom participatornega proračuna “Čuj sodeluj”. V zadnji fazi bi sledila priprava lokacij in postavitev stojal na lokacijah. To bi izvedlo podjetje Nigrad d.d., ki je v lasti MOM. Vrednost projekta je ocenjena med 14.000 in 17.700 evri, odvisno od cene postavljanja stojal na posamezni lokaciji. Spodaj so ocenjeni stroški po sklopih. • Nabava 12 stojal pri podjetju RIDE d.o.o. znaša skupaj 12.000 evrov, 1.000 evrov na stojalo (lahko se podraži, v primeru zahtevnega tiska na stojalo). • Urejanje potrebne dokumentacije za posamezno stojalo stane 70 evrov, skupaj za 12 stojal torej 840 evrov (mogoče celo manj, če se dokumentacija za različne lokacije združi). • Prevoz stojala na lokacijo, priprava lokacije za namestitev stojala (odvisno od posamezne lokacije, ali je potrebno pripraviti temelje oz. se lahko stojalo kar sidra direktno v podlago) in samo nameščanje stojal med 100 in 400 evri na posamezno stojalo, skupaj torej med 1.200 in 4.800 evri za 12 stojal.
Projekt namestitve javnih servisnih stojal za kolesa se bo izvedel na 12 lokacijah v Mariboru, kjer se bodo le-ta namestila. Smiselno je, da se stojala namestijo na bolj frekventne kolesarske poti oz. trase. Predlogi lokacij so: • Kamniški drevored; v bližini Mitnice, • Bresternica; na Cesti na Gaj v bližini avtobusne postaje Bresternica - pošta, • Študentski kampus; na ploščadi pri dvorani UŠC, • Železniška postaja; blizu vhoda v varovano kolesarnico Kolesodvor, • Glavni trg, pri avtobusni postaji, v bližini GT22, • Magdalenski park; v bližini podhoda na Ljubljanski ulici, • Nova vas; pri BMX progi, • Pobrežje; v bližini nakupovalnih centrov Pobrežje, • Borova vas, v bližini nakupovalnega centra Supernova, • Tezno; na Ptujski cesti v bližini avtobusne postaje Pošta, • Mestni park, v bližini akvarija-terarija • Pekre; v bližini doma kulture Pekre-Limbuš, • Ulica Proletarskih brigad; v bližini avtobusne postaje Proletarskih brigad-Ljubljanska.
Izkušnja s stojalom pred Mariborsko kolesarsko mrežo kaže, da so javna servisna stojala zelo iskana med prebivalkami in prebivalci Maribora. Ker je za varno kolesarjenje ključno brezhibno kolo, bi z dostopnostjo priročnega orodja za hiter servis omogočili prebivalkam in prebivalcem varnejšo vožnjo. Zagotovo bi z dostopnostjo priročnega orodja za hiter servis ljudje kolesarili pogosteje in z večjim veseljem, kar bi prispevalo k boljši kondiciji in zdravju ljudi ter seveda pozitivno vplivalo tudi na okolje.
Začeli izvajanje projekta
Realizacija je predvidena v letu 2025.